Update maatregelen rondom COVID

Handreiking voor kerken over maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. Update vanaf 16 oktober 2022

Het RIVM geeft aan dat de huidige stand van de coronathermometer naar 2 verhoogd is. Dit betekent dat de impact op de samenleving en de zorg door de ziektelast van het virus is verhoogd. Vooral kwetsbare groepen lopen meer risico.

CIO (INTERKERKELIJK CONTACT IN OVERHEIDSZAKEN) heeft een handreiking gepubliceerd ten behoeve van de 31 kerkgenootschappen die bij CIO zijn aangesloten.

Met deze handreiking geeft CIO invulling aan de vraag van de rijksoverheid om te komen met plannen voor het geval de covidbesmettingen weer toenemen.

De handreiking is ingedeeld in de 4 fases die de overheid onderscheidt: basismaatregelen, preventiemaatregelen, interventiemaatregelen en noodremmaatregelen. Per fase worden concrete stappen vermeld. Deze sluiten aan bij de coronathermometer van de overheid.

Fase 2: preventie, ook in de kerk

Helaas is de handreiking van het CIO direct na publicatie zeer actueel geworden. Op 11 oktober heeft de minister van VWS de coronathermometer opgeschaald naar fase 2: preventiemaatregelen. Het aantal coronabesmettingen loopt op en de druk op de ziekenhuizen neemt toe. In deze situatie moeten mensen met een kwetsbare gezondheid extra beschermd worden.

In de handreiking van het CIO is in grote lijnen weergegeven wat kerken kunnen doen om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen.

In de gemeente dragen we zorg voor elkaar en voor onze omgeving. De bedoeling van de handreiking is dat we ons daar bewust van zijn en naar handelen. Hoewel de genoemde maatregelen nog niet verplicht zijn, ligt in de lijn met onze verantwoordelijkheid om voorbereidingen te treffen. Zo kunnen we met elkaar de samenleving en de kerken zo open mogelijk houden.

Lokaal

Als kerkenraad hebben we besloten om, in lijn van de adviezen zoals deze in de handreiking staan, maatregelen in te voeren maar dan wel met de opgedane praktijkervaring  in de afgelopen twee jaar.

Voor onze gemeente geldt vanaf zondag 16 oktober:

• Houd u bij de activiteiten / kerkgang aan de basisregels hygiëne: bij verkoudheid  thuisblijven;
  • Handdesinfectie zuilen staan bij de ingangen, gebruik ze ook;
  • Houd rekening met elkaar, wil iemand wat meer afstand houden respecteer dat;
  • Collecte zal in de komende periode weer alleen digitaal zijn of via de collectebakjes bij de uitgangen.

De komende weken zullen we de gang van zaken goed monitoren en verder maatregelen nemen of juist loslaten al hier reden voor is.